Ruim 500.000 mensen lijden aan fade-out. Door gehoorverlies gaat het mentaal steeds slechter met ze, en verdwijnen ze geruisloos uit de maatschappij. Dát heet fade-out. En dat moet stoppen.

Gehoorverlies hoort bij het ouder worden. Iedereen ervaart het anders, maar feit is: gehoorverlies is meer dan alleen een fysiek probleem. Het gaat gepaard met veel mentale uitdagingen, zoals een negatief zelfbeeld, neerslachtigheid, eenzaamheid en verminderde deelname aan de maatschappij. Toch ligt de focus vaak op het fysieke probleem, en het oplossen daarvan. De mentale gevolgen van gehoorverlies zijn onderbelicht. Specsavers vindt dat daarin verandering moet komen. Stop Fade-out.

Specsavers introduceert fade-out

Bij Specsavers vinden we dat niemand hoort te lijden onder de negatieve gevolgen van gehoorverlies. Niet fysiek en niet mentaal. Samen moeten we het taboe op het gehoorverlies doorbreken. Fade-out is een fenomeen dat zich vaak stil en onzichtbaar voor de omgeving afspeelt. Daarom is het zo belangrijk dat hier naam aan wordt gegeven. Want pas als je iets benoemt wordt het tastbaar en kun je er iets aan doen. Daarom introduceren we samen met kennispartners fade-out.

Ongezien en in stilte ervaren slechthorenden soms grote mentale problemen. Daarom confronteerden we samen met cabaretier Kees van Amstel de vrienden van slechthorenden hoe het is om te leven met gehoorverlies. Het gevoel om er niet bij te horen, daar draaide het om in ‘The unfunny experiment’.

Om meer aandacht te vragen voor mentale problemen van gehoorverlies wordt op initiatief van Specsavers stichting Fade-Out opgericht. De stichting wil zich inzetten voor het genereren van aandacht en bewustzijn over de mentale gevolgen van gehoorverlies, en onderzoek naar fade-out doen.

In samenwerking met andere partijen wil de stichting meer kennis van en inzicht in de mentale gevolgen van gehoorverlies verzamelen en aan de slag met oplossingen. Interesse in betrokkenheid bij de Stichting?