Duurzaamheid

Aandacht voor onze mensen, de gemeenschap en de planeet

Toen Doug en Mary Perkins in 1984 Specsavers oprichtten, waren ze gedreven om een verschil te maken. Destijds was het niet vanzelfsprekend dat iedereen toegang had tot goede en betaalbare oogzorg. Nog steeds zetten we ons elke dag in om het verschil te maken in ieders leven met het verbeteren van hun zicht en gehoor.

Uitgroeien tot het grootste oog‑ en hoorzorgbedrijf, dat was nooit onze ambitie. We wilden gewoon de beste zijn. Terwijl we groeiden, met nieuwe winkels, nieuwe medewerkers en meer klanten van over de hele wereld, verloren we nooit uit het oog wie we zijn: een familiebedrijf, met winkels die in handen zijn van lokale opticiens en audiciens. Zij zetten zich iedere dag in om goede zorg te bieden.

Maar we staan niet stil. In de toekomst willen we niet alleen het verschil maken voor onze klanten. We willen er ook voor zorgen dat we een positieve invloed hebben op het leven van de mensen met wie we werken, de mensen om ons heen en de planeet die ons zo dierbaar is.

Om dit te doen, stellen we onszelf een aantal uitdagende doelen op de volgende gebieden:

https://images.ctfassets.net/4p0pr2kd6ht8/6o5wrFiWrA4clFlN1uuFpf/ae5e66ebd90148ab339c45b4384bd230/288390-UK-Asset-resize-icons-OPT-360-x-290-3.png

Onze mensen

Zonder onze mensen zijn we nergens. Zij zijn onmisbaar in onze winkels, op kantoor en in de leveranciersketen. Iedere dag weer dragen zij een steentje bij aan het verbeteren van het zicht en gehoor van onze klanten.

Specsavers moet een inclusieve plaats zijn voor iedereen. Waar iedereen trots is om bij te horen. Dat doen we door te zorgen voor carrièrekansen, welzijnsinitiatieven en meer mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Iedereen moet zich gewaardeerd en ondersteund voelen, en in staat zijn om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn.

Great Place to Work

Voor het 5e jaar op rij zijn we gecertificeerd als Great Place to Work. Specsavers is een familiebedrijf met hardwerkende mensen die passie hebben voor hun vak. Onze kernwaarde ‘behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden’ is het belangrijkste onderdeel van onze cultuur. We benaderen elkaar én onze klanten warm, vriendelijk en informeel. En daarom zegt 92% van de ruim 1500 Specsavers medewerkers in Nederland dat Specsavers een fantastische werkplek is.

Nieuwsgierig geworden om bij ons te werken?

Nieuwsgierig naar werken bij Specsavers? Wil jij je aansluiten bij onze missie om oog‑ en hoorzorg voor iederen toegankelijk te maken? Bekijk welke mogelijkheden wij voor jou hebben.

Lees meer

https://images.ctfassets.net/4p0pr2kd6ht8/CUtCR25kGKaCPBSQkvceF/8baf35f3343da35e7633154bc1b6b01b/288390-UK-Asset-resize-icons-OPT-360-x-290-2.png

De mensen om ons heen

Specsavers is uniek. Ieder filiaal is namelijk eigendom van mensen uit de omgeving en wordt ook door die mensen gerund. De band met de lokale gemeenschap is dus ongekend sterk, waardoor iedere medewerker en klant worden gezien als deel van de familie.

Daarom zetten we ons meer dan ooit in om ervoor te zorgen dat niemand achterblijft als het gaat om beter zien en horen, ongeacht hun achtergrond. We willen helpen met goed zicht en gehoor en zo een positieve impact maken.

Hier word je gezien en gehoord

Sinds 2020 steunen al onze winkels de ruim 130 buurthuiskamers van het Leger des Heils. Hier kun je terecht voor een kopje koffie, spelletje, maaltijd en begeleiding, zoals bijvoorbeeld bij schulden of huiswerk. Samen met het Leger des Heils dragen we ons steentje bij om eenzaamheid terug te dringen in Nederland. Wie je ook bent, in de buurthuiskamer van het Leger des Heils en bij Specsavers word je gezien én gehoord. Nieuwsgierig naar de buurthuiskamer en de samenwerking?

Lees meer.

https://images.ctfassets.net/4p0pr2kd6ht8/3knFgvVwVXjmSKTJyRFKYW/cbfec588898b1b84b003dcff7242597a/288390-UK-Asset-resize-icons-OPT-360-x-290-1.png

Onze planeet

We delen allemaal dezelfde planeet. Daarom hebben we allemaal de verantwoordelijkheid om onze impact te verminderen. Bij Specsavers staat dit hoog op onze lijst. Zonder onze planeet, waren wij er niet geweest.

Onze eerste stap naar netto nul koolstofuitstoot in 2050 is duidelijk. We willen onze operationele uitstoot (scope 1 en 2) met 50% verminderen en de uitstoot in onze toeleveringsketen (scope 3) met 25%, beide tegen 2030.

Onze strategie voor koolstofreductie is afgestemd op wetenschappelijk onderbouwde doelen. Deze doelen zijn extern gevalideerd door de Science Based Targets Initiative (SBTi). Dit wereldwijde orgaan definieert en promoot de beste praktijken voor koolstofreductie en netto nul‑doelen volgens de klimaatwetenschap. We streven naar maximale reductie van koolstofuitstoot in ons wereldwijde bedrijf en onze toeleveringsketen. We doen dit door de resterende koolstof die we nodig hebben uit hernieuwbare bronnen te halen.

Onze samenwerking met Plastic Bank

Specsavers is een samenwerking aangegaan met Plastic Bank om de oceanen in kwetsbare kustgebieden vrij van plastic te krijgen. Hierbij financieren we het verwijderen van 340 ton plastic afval uit onze oceanen. Plastic Bank werkt met gemeenschappen in de Filipijnen, Indonesië, Brazilië en Egypte, waar grote hoeveelheden plastic afval land en zee vervuilen en waar een degelijke infrastructuur voor recycling ontbreekt.

Klik voor meer informatie over onze duurzaamheidsdoelen.

"Sinds 1997 zetten we ons met passie in om een verschil te maken in het leven van mensen. Door hen beter te laten zien en horen. Maar daar stoppen we niet. Deze positieve impact willen we ook creëren voor onze mensen, onze gemeenschappen en onze planeet. We hebben onszelf daarom ambitieuze doelen gesteld. Deze doelen hebben we niet meteen bereikt. Het is een reis met waardevolle leermomenten en duurzame investeringen. Samen hebben we oog voor een betere wereld."

Wouter van der Hoeven,
Country Director, Specsavers Nederland

Onze duurzaamheidsvisie en ‑ strategie