Duurzaamheid bij Specsavers
We zetten ons al bijna 40 jaar met passie in om een verschil te maken in het leven van mensen. Door hen beter te laten zien en horen. We zijn trots op wat we bereikt hebben en vragen ons continu af: wat kunnen we nog meer doen?
Dat gaat niet alleen om het leveren van oog- en hoorzorg. We kijken ook naar onze impact op deze planeet en op mensen, zowel in onze gemeenschappen als in onze teams. Zo willen we in 2050 net zero zijn en vinden we het belangrijk om oog- en hoorzorg te bieden aan iedereen, ook iemand die het zich wellicht financieel niet kan veroorloven. Daarnaast willen we dat elke medewerker zich op zijn gemak en trots kan voelen.
We hebben flinke ambities en doen er alles aan om die te verwezenlijken. En 40.000 collega’s wereldwijd sporen ons hierbij aan met hun energie en inspiratie! Dit een reis met veel leermomenten, maar we gaan er voor.

Onze planeet
Ambitie: net zero in 2050
Groen is veel meer dan alleen de kleur van ons merk. We zijn er trots op dat we in onze winkels en kantoren wereldwijd miljoenen klanten helpen, maar we voelen ons ook verantwoordelijk om hierbij zoveel mogelijk de planeet te ontzien.
Daarom dagen we onszelf uit om met alles wat we doen het milieu minimaal te belasten. De eerste stap op weg naar onze net zero ambitie in 2050 is om in 2035 onze uitstoot CO2 positief te kunnen noemen.
Om dit te bereiken zoeken we naar manieren om onze uitstoot te beperken. Elk klein onderdeel van Specsavers, ons contact met klanten en onze bevoorradingsketen wordt aangescherpt om als organisatie minder CO2 uit te stoten. Producten die goed aanvoelen, er goed uitzien en goed zijn voor de wereld.
Onze producten veranderen miljoenen mensenlevens
We zorgen ervoor dat onze producten niet alleen de gezondheid van mensen verbeteren, maar ook gemaakt en vervoerd worden op een manier die het milieu zo min mogelijk belast.
Een belangrijke stap op weg naar 2050 is de keuze voor duurzamere materialen. Plastic dat niet hergebruikt kan worden zullen we zoveel mogelijk vermijden. Als het niet anders kan, zullen we in elk geval zoveel mogelijk recyclen.
Heel logisch: minder verpakkingsmateriaal
Natuurlijk kijken we niet alleen naar onze producten, maar ook naar de verpakking. In 2030 zullen we, waar dat kan, alleen maar recyclebare verpakkingen hebben.
We gebruiken alleen verpakkingen als dat nodig is om onze producten heelhuids aan te laten komen bij onze winkels en klanten. En dan kiezen we voor duurzame materialen, die zo vaak mogelijk hergebruikt worden.
Een beetje hulp van ons netwerk
Specsavers doet dit niet alleen. We werken samen met onze leveranciers volgens onze nieuwe Supplier Code of Conduct, voor een duurzamere productie.
Onze leveranciers delen onze ambities en helpen ons deze te verwezenlijken: van onze productie tot het transport streven we naar een minimale impact op het milieu.
Afval
We kijken of afval opnieuw gebruikt of gerecycled kan worden en alle partijen met wie we werken doen hetzelfde. Zoals we onze planeet delen, delen we ook onze visie.
Water
We hebben water nodig om onze producten en diensten te kunnen leveren, dus we moeten er verantwoordelijk mee omgaan: zowel met ons watergebruik als met ons afval.
Daarom zoeken we naar manieren om beter om te gaan met afvalwater. Onze nieuwe productielocaties in het Verenigd Koninkrijk worden standaard voorzien van water-efficiënte technologie en we pakken onze huidige productielocaties aan zodat ze ook aan deze eisen voldoen.

Gemeenschap
Toegankelijke zorg
Bij Specsavers vinden we toegankelijke zorg geen voorrecht, maar een recht. We doen er alles aan om de mensen te bereiken die deze zorg hard nodig hebben en misschien een financiële drempel ervaren. We willen een bijdrage leveren aan de gemeenschappen waarin we werken door oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken.
Voorkomen is beter dan genezen
We zijn een expert in oog- en hoorzorg en werken er hard aan om wereldwijde uitdagingen op dit gebied onder de aandacht te brengen. Zo kan zichtverlies worden voorkomen, als je er op tijd bij bent. Daarom blijven we aandacht vragen voor het belang van regelmatige oogcontrole en de effecten van oogaandoeningen. Datzelfde geldt voor hoorzorg. We proberen de emotionele en financiële drempel voor een hoortoestel weg te nemen, zodat mensen een bezoek aan de audicien niet 3 tot 7 jaar uitstellen.
Iets terugdoen
We hebben iets terugdoen voor de mensen die dat hard nodig hebben altijd belangrijk gevonden en dat blijft zo. Zo steunen we goede doelen waar onze winkels gevestigd zijn.

Mensen
Mensen maken het verschil
Samen kunnen we het verschil maken. Elke kleine aanpassing die we zelf doen telt. Daarom geven we onze medewerkers handvatten om op hun eigen manier een positieve impact te maken, bijvoorbeeld met vrijwilligerswerk of sponsoring.
Een bedrijfscultuur die je omarmt
We zijn een familiebedrijf: elke collega is onderdeel van de familie. De mensen maken ons bedrijf. Als zij op hun best zijn, kunnen ze ook het beste van zichzelf geven in hun werk. Daarom staan gezondheid en welzijn hoog op onze agenda. We ondersteunen onze medewerkers , zoals met een mindfulness app en met online trainingen.
Diversiteit en inclusiviteit
Iedereen die bij Specsavers werkt moet zichzelf en trots kunnen zijn. Omdat we er zeker van willen zijn dat elke medewerker in zijn kracht staat en zich gezien voelt, verbreden en versterken we onze netwerkgroepen van collega’s. En we laten ons adviseren door experts, zodat we in al onze winkels, kantoren en andere locaties op de juiste en dezelfde manier omgaan met diversiteit, inclusiviteit en gelijkheid.
Kansen voor iedereen
We zijn een bedrijf met ambitie en we hebben ambitieuze medewerkers. We vinden het heel belangrijk dat iedereen die dat wil bij ons de kans krijgt om te groeien. We bieden kansen voor iedereen; Specsavers investeert in mensen, zodat ze vaardigheden kunnen ontwikkelen en hun loopbaan kunnen inrichten zoals ze dat zelf willen. We helpen iedereen om zijn eigen ambities te verwezenlijken. Manager worden? Een optometrie-opleiding volgen? Audien worden? Op een dag je eigen winkel runnen? Bij Specsavers kan het allemaal. We laten het graag zien!