Second Opinion

Waarom meer betalen voor uw hoortoestel?
Wibi Soerjadi

Bij Specsavers Audiciens worden onze hoortoestellen in 99,6% van de gevallen door uw zorgverzekeraar vergoed. En dat geldt ook voor onze innovatieve onzichtbare en oplaadbare hoortoestellen. Of toestellen die u eenvoudig met uw mobiele telefoon kunt bedienen. Maar weet u ook dat u daarvoor elders soms enorme bedragen betaalt? Er worden namelijk vaak hoortoestellen geadviseerd die uw zorgverzekeraar niet vergoedt. En dat is vaak helemaal niet nodig. Maar ú betaalt de rekening. Dus maak snel een afspraak voor een gratis hoortest of een second opinion.

Wij begrijpen dat u wellicht vragen heeft hierover. Een aantal vragen proberen wij hieronder zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

U kunt altijd een gratis en vrijblijvende afspraak maken met onze audiciens. Dat kan online of telefonisch via 0800 - 9003 (gratis nummer). U mag ook altijd iemand meenemen naar de audicien. Twee horen er namelijk meer dan een.

Tijdens de second opinion afspraak bekijken wij samen met u of er een hoortoestel beschikbaar is met vergelijkbare innovaties tegen veel lagere kosten. Die besparing kan o.a. ontstaan doordat wij u zo'n hoortoestel kunnen aanbieden waarvoor u bij ons wel een vergoeding krijgt vanuit uw basisverzekering.

Iedereen kan gebruik maken van deze service. Het is echter vooral interessant als u nog recht heeft op een vergoeding voor een hoortoestel vanuit uw basisverzekering. In dat geval kunnen wij u namelijk hoortoestellen aanbieden met de maximale 75% vergoeding. Ook als u al een proef bij een andere audicien bent gestart, adviseren wij u om gebruik te maken van deze gratis en vrijblijvende service.

Om de afspraak zo effectief mogelijk te laten verlopen, verzoeken wij u het huidige recept van de KNO arts of het Audiologisch Centrum mee te nemen (indien u dit heeft). Heeft u daarnaast nog andere gegevens over de gezondheid van uw gehoor, neem deze dan ook mee naar de afspraak. Ter voorbereiding op de afspraak vragen wij u ook om het informatiepakket door te lezen en een vragenlijst in te vullen. Deze ontvangt u als link in de e-mailbevestiging van uw afspraak.

De hoorzorg in Nederland is kwalitatief heel goed. Voor bijna ieder gehoorprobleem is er een passende oplossing waarvoor u een vergoeding krijgt vanuit uw basisverzekering. Dus ook als u een complex gehoorverlies heeft. Deze vergoeding is 75%, de overgebleven 25% is uw eigen bijdrage. Sommige aanvullende verzekeringen dekken trouwens soms nog (een deel van) uw eigen bijdrage.

Als u nog een bedrag open heeft staan binnen uw verplicht eigen risico van minimaal € 385, dan moet u dit nog wel aan uw zorgverzekeraar betalen. In dat geval krijgt u dan niet de volledige 75% vergoeding van uw zorgverzekeraar.

Let op: de eigen bijdrage is dus iets anders dan het eigen risico.

Specsavers heeft nu tijdelijk een aanbieding waarbij we uw 25% eigen bijdrage vergoeden. Lees hier alles over deze aanbieding.

En bij oplaadbare hoortoestellen dient u nog wel apart een oplader aan te schaffen. Die kunnen wij u aanbieden voor € 140. U heeft dan uiteraard wel het voordeel dat u geen losse batterijen meer hoeft aan te schaffen én u bespaart het milieu. Als u echter een hoortoestel koopt in de vrije markt, ofwel een privaat hoortoestel, ontvangt u geen vergoeding vanuit uw basisverzekering. In dat geval moet u mogelijk het hele bedrag zelf betalen en dat gaat al snel om enorme bedragen. Omdat wij meer innovatieve hoortoestellen die wel worden vergoed aanbieden, kan het interessant zijn om bij Specsavers een afspraak te maken voor een second opinion.

Hoortoestellen zijn in 5 categorieën ingedeeld. Op basis van uw persoonlijke gehoorproblemen, een ingevulde vragenlijst (de HOORvragenlijst) en het professioneel oordeel van de audicien wordt bepaald uit welke categorie u een vergoeding krijgt van uw zorgverzekeraar. Categorie 1 zijn toestellen voor slechthorenden die zich alleen in eenvoudige luistersituaties bevinden. Categorie 5 zijn toestellen voor zeer complexe luistersituaties.

Specsavers vindt het belangrijk dat hoortoestellen met innovatieve mogelijkheden beschikbaar zijn in alle categorieën. Dit zijn bijvoorbeeld hoortoestellen die u met uw telefoon kunt bedienen, die oplaadbaar zijn, waarmee u kunt bellen of muziek kunt streamen. Of onzichtbare hoortoestellen. En deze Advance hoortoestellen worden altijd geproduceerd door de marktleiders in hoortechnologie.

Door deze visie wordt 99,6% van de hoortoestellen van Specsavers verkocht met een vergoeding van de zorgverzekeraar. Slechts in 0,4% van de gevallen is door specifieke wensen of door een specifieke gehoorsituatie van een klant géén oplossing beschikbaar in de vergoede zorg.

Elders wordt er echter maar liefst 1 op de 3 hoortoestellen verkocht in de private markt. Er zijn namelijk audiciens, die hoortoestellen met innovatieve functionaliteiten liever buiten de vergoede categorieën aanbieden. Of deze toestellen alleen aanbieden binnen de hoogste categorieën 4 en/of 5, waarvoor u misschien niet in aanmerking komt. In die gevallen betaalt u zelf de rekening.

Als uw zorgverzekeraar uw hoortoestel vergoedt, krijgt u ook altijd 5 jaar garantie, nazorg en service. Zo bent u er zeker van dat uw hoortoestellen altijd goed werken. En u mag natuurlijk altijd naar de winkel terugkomen met een vraag of voor service en onderhoud!