Over Specsavers - Geschiedenis

Familiebedrijven vind je veel in Nederland, ook in de optiek. Wat veel mensen niet weten is dat Specsavers ook een familiebedrijf is. De oprichters, Doug en Mary Perkins, zelf beiden optometrist, startten in 1984 hun bedrijf aan een tafeltennistafel in hun eigen slaapkamer. Ook hun kinderen zijn actief bij het bedrijf: John en Cathy als respectievelijk joint managing director en audit manager. Dochter Julie is ruim 11 jaar directeur van Specsavers in Nederland geweest.

Betaalbare prijs

Doug en Mary Perkins slaagden erin om een breed assortiment stijlvolle, modieuze brillen aan te bieden tegen een voor iedereen betaalbare prijs. Zo veroverden zij de harten van Britse brillendragers. Hun ideaal om net zo betrouwbaar te zijn als de lokale zelfstandige opticien met de enorme inkoopkracht van een internationale onderneming, bleek een groot succes.

“Ik had aanvankelijk niet echt de ambitie om een groot bedrijf te gaan leiden, maar op een gegeven moment werd ik toch wel gegrepen door de filosofie van grote supermarkten als WalMart en Tesco. Zo brachten we zelf eind jaren ‘80 met onze hoog-volume-lage-prijsconcept een ware revolutie teweeg op de Britse optiekmarkt”

Doug Perkins, oprichter Specsavers

Koesteren van familiewaarden

Familiewaarden, zoals betrokkenheid, passie, verantwoordelijkheid en oprechtheid worden gekoesterd binnen Specsavers. Als familiebedrijf willen we iets opbouwen voor de lange termijn, dat gebaseerd is op samenwerking, partnerschap en het delen van successen. Onze winkelpartners en al onze medewerkers delen dit gevoel en dragen dit ook uit op de winkelvloer. Dit onderscheidt ons van andere, bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven die vaak een korte-termijn visie hebben en zich hierbij richten op resultaten voor de aandeelhouders.

Hoorzorg

Sinds 2007 is Specsavers actief in de hoorzorg. Ook in deze markt opereren we vanuit de filosofie dat professionele hoorzorg toegankelijk moet zijn voor iedereen. Uit onderzoek blijkt dat mensen de aanschaf van een hoortoestel gemiddeld maarliefst zeven jaar voor zich uitschuiven, wat kan leiden tot isolement en gevaarlijke situaties. Juist daarom wil specsavers de drempel naar kwalitatieve hoorzorg verlagen. Door in onze winkels oog- en hoorzorg te combineren maken we de hoorzorg toegankelijker. En door groot in te kopen houden we hoortoestellen betaalbaar voor iedereen.

Meer dan 1800 winkels

De formule van Specsavers bleek niet alleen in eigen land een gat in de markt, maar werd ook met gejuich ontvangen in andere landen. Zo ook in Haarlem, waar Specsavers in 1997 haar eerste Nederlandse winkel opende. Specsavers is het snelst groeiende optiekbedrijf in familiebezit ter wereld met ruim 1700 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Australië en Nieuw-Zeeland. Inmiddels zijn we martkleider in zeven landen, hebben we meer dan 30.000 medewerkers in dienst en verkopen we jaarlijks meer dan 19,5 miljoen monturen.