

"Nooit meer een andere audicien!"
Audicien Ivonne Martens leidde meerdere Specsavers-filialen. Een paar jaar geleden verhuisde ze van een vestiging in Arnhem naar Nijmegen. En vervolgens naar een andere locatie in Nijmegen. Meneer en mevrouw Dirham uit Arnhem reisden haar achterna: “Haar kundigheid, aanpak en geduld zijn zo goed, dat we niet meer naar een andere audicien willen.”
Ivonne is al tien jaar lid van de Specsavers-familie. “Contact met de klant is het mooiste wat er is”, vertelt ze. “Dat begint vaak met een uitdaging. Je gaat de klant een hoortoestel aanmeten, maar dat wil hij eigenlijk niet. Die drempel moet je eerst over. Mensen geruststellen en serieus nemen is daarin heel belangrijk. Pas dan volgt het besef dat een hoortoestel het leven echt makkelijker maakt. De klik met de klant is dus essentieel. Een hoortoestel gaat gemiddeld vijf jaar mee. Dus in die vijf jaar bouw je een behoorlijke band met een klant op.”

Veel geduld
Meneer en mevrouw Dirham kunnen de gedrevenheid van Ivonne bevestigen. Niet voor niets bleven ze haar volgen en reizen ze nu vanuit Arnhem naar Nijmegen Dukenburg voor hun hoorzorg. “Na tien minuten wist ik het, ik heb de juiste audicien voor me”, herinnert mevrouw Dirham zich. “Als je niet goed hoort, is het belangrijk dat een audicien geduld heeft en je op je gemakt stelt. Bij Ivonne voelde ik me meteen op mijn gemak.”
Mensen zijn over het algemeen niet blij als ze horen dat ze een hoortoestel moeten. Maar mevrouw Dirham heeft daar geen last van: “Ik zie hoeveel het mijn man oplevert. Hij kan mij weer goed verstaan. Als blijkt dat ik over een paar jaar ook een hoortoestel nodig heb, zal ik daar niet over twijfelen. En daarvoor ga ik naar Ivonne. Al werkt ze dan in Zwolle of Groningen!”

"We spreken dezelfde taal."
Drummer Albert Rooijakkers is al twintig jaar slechthorend. Igor Swinkels, audicien én drummer, wist precies wat Albert nodig had.
Tien jaar geleden ging Igor een partnerschap aan met Specsavers en hielp bij de start-up van hoorzorg bij Specsavers. Een paar jaar geleden kwam Albert de zaak van Igor binnenlopen. “Een drummer, dat vond ik leuk”, vertelt Igor. “Voordat ik audicien was, drumde ik zelf ook. Dat schept meteen een band. Je spreekt dezelfde taal en snapt waar de emotie ligt.”
Passend advies
Drummer Albert ging van een toestel in het oor naar een hoortoestel achter het oor. Igor: “Goed horen is de eerste prioriteit, ook voor de afstelling van het hoortoestel. In de tweede plaats adviseer ik over de omgang met de volumeregeling en de programmakeuze. Dat hangt weer samen met de activiteiten en hobby’s van de klant. Leuk om een drummer te adviseren! En zo krijgt ook iedere andere klant passend advies mee naar huis.”
Albert is te spreken over zijn hoortoestel en de service van Igor: “Met mijn nieuwe apparaat kan ik de hoge tonen weer horen. Bijvoorbeeld van de piccolo en de keyboards. Dat helpt me heel erg. Want als drummer ben je de drijvende kracht achter de band! Ook het voortdurende ‘wat zegt u?’ is verleden tijd. Heel fijn. Communicatie en muziek zijn voor mij toch wel de belangrijkste dingen in het leven.”