Vragen en antwoorden

Contact

Waar kan ik de adressen en telefoonnummers van een Specsavers-winkel vinden?
Met onze winkelzoeker kunt u eenvoudig uw dichtstbijzijnde winkel vinden.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?
U kunt uw adres online wijzigen met onze adreswijzigingsmodule, of uw wijzigingen doorgeven in uw Specsavers-winkel

Hoe kan ik een afspraak maken voor een oogmeting?
U kunt online een afspraak maken op de winkelpagina van uw Specsavers-winkel. U vindt hier tevens de contact- en adresgegevens van de winkel. Uiteraard kunt u ook in de winkel zelf, of telefonisch een afspraak maken.

Is mijn bril al klaar?
U kunt uw Specsavers-winkel bellen met vragen over uw bestelling. Het telefoonnummer vindt u op de winkelpagina.

Wat kan ik doen als ik geen post meer wens te ontvangen van Specsavers?
Elke Specsavers-winkel beheert zijn eigen administratie. Als u geen post meer wilt ontvangen van Specsavers kunt u dat doorgeven aan uw Specsavers-winkel. U vindt de contact- en adresgegevens op de betreffende winkelpagina.

Hoe kan ik mij aanmelden voor de e-mail nieuwsbrief van Specsavers?
Als u per e-mail op de hoogte gehouden wilt worden van het laatste nieuws, trends en acties kunt u zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief van Specsavers.

Hoe kan ik Specsavers op social media volgen?
U kunt Specsavers volgen op FacebookTwitter en Youtube. Op Twitter hebben wij tevens een speciaal servicekanaal waar u terecht kunt met vragen en opmerkingen.

Oogonderzoek

Moet ik een afspraak maken voor een oogonderzoek bij Specsavers?
Het maken van een afspraak is niet verplicht. We raden het u echter wel aan, zodat u er zeker van bent dat u geholpen wordt. Het maken van een afspraak is heel eenvoudig en kan online, telefonisch of in de winkel. U vindt de gegevens op de winkelpagina van uw Specsavers-winkel.

Wat kost een oogonderzoek bij Specsavers?
Een oogonderzoek bij Specsavers is altijd gratis en geheel vrijblijvend.

Hoe lang duurt een oogonderzoek bij Specsavers?
Ons uitgebreide oogonderzoek neemt ongeveer 15 minuten in beslag.

Zijn de opticiens van Specsavers gediplomeerd?
Ja. Wij garanderen u dat uw ogen altijd gemeten worden door HBO-gediplomeerde optometristen óf opticiens met minimaal een afgeronde driejarige overheidserkende optiekopleiding. Lees hier meer over op onze pagina over gediplomeerde opticiens.

Brillen

Welke aanbiedingen lopen er momenteel?
U kunt hier een overzicht van al onze aanbiedingen vinden.

Wat kost een bril bij Specsavers?
Bij Specsavers zijn wij volledig open over onze prijzen voor monturen, glazen en glasopties. Een overzicht van onze prijzen kunt u hier vinden. Tevens kunt u de prijs van uw nieuwe bril vooraf berekenen met onze prijscalculator. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan.

Wat zijn de extra kosten voor een prisma of cilinderafwijking?
Voor een cilinder- of prismabril rekent Specsavers geen extra kosten.

Wat is de gemiddelde levertijd van een bril?
Dat is afhankelijk van uw gekozen bril, maar gemiddeld is de levertijd twee weken.

Waarom is Specsavers zo voordelig?
Specsavers streeft ernaar om betaalbare en professionele oogzorg te leveren voor iedereen. Doordat Specsavers een groot internationaal bedrijf is, kunnen wij profiteren van schaalvoordelen waardoor wij de inkoopprijzen van onze producten laag kunnen houden. Dit voordeel rekenen wij door aan onze klanten.

Wat is het verschil tussen een varifocale en een bifocale bril?
Met een varifocale of een bifocale bril kunt u zowel goed dichtbij als veraf kijken. Bij een bifocale bril is er in de bril een duidelijke afscheiding zichtbaar tussen het glasgedeelte voor veraf en voor dichtbij. Bij varifocale brillen lopen deze twee delen in elkaar over waardoor de afscheiding niet goed zichtbaar is.

Is de kwaliteit van de brillen van Specsavers wel goed?
We garanderen u kwaliteit. Zo voldoen al onze producten aan de Europese regelgeving (CE norm, Conformité Européenne) en de ISO (Internationale Organisatie voor Standaardisatie) norm. Onze organisatie is tevens ISO 9001 gecertificeerd, een classificatie die de consistente levering van onze producten en services onderschrijft. Ons kwaliteitsbewakingsteam zorgt in nauwe samenwerking met producenten ervoor dat onze producten in elk stadium van de productie voldoen aan de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen. Wanneer u bij ons koopt, heeft u bovendien altijd een prijs- én kwaliteitsgarantie. Dat is wel zo prettig.

Waarom adviseert Specsavers dunne glazen bij randloze monturen?
Bij een randloos montuur zijn de glazen kwetsbaarder. Dunne glazen zijn altijd sterker zodat de kans dat een glas breekt in een randloos montuur aanzienlijk kleiner is.

Waarom is mijn bril niet klaar op het afgesproken moment?
Omdat wij een groot internationaal bedrijf zijn, maken wij gebruik van laboratoria voor monturen en glazen over de hele wereld. Soms ontstaan hierdoor wel eens transportvertragingen. Uiteraard doen wij altijd ons best om afspraken na te komen. Helaas komt het voor dat er door onvoorziene omstandigheden vertragingen optreden. Uw Specsavers-winkel informeert u hier tijdig over.

Wat is ontspiegeling?
Met ontspiegelde glazen heeft u geen hinderlijke spiegeling meer op uw glazen. U heeft een scherp zicht en uw bril ziet er mooier uit. Deze glasoptie is inclusief een kraswerende coating. U kunt hier meer lezen over glasopties.

Wat is een cilinderafwijking?
Een cilindrische afwijking of astigmatisme is een krommingsfout van het hoornvlies, dat onregelmatig van vorm is. Het hoornvlies heeft niet de vorm van een bol, maar van een rugbybal. Het is in de ene richting sterker gekromd dan in de andere. Astigmatisme kan op zichzelf of in combinatie met bij- of verziendheid voorkomen. Mensen met een cilindrische afwijking zien wazig of een in één richting vervormd, opgerekt beeld. Voor een cilinderbril rekent Specsavers geen extra kosten.

Wat doet een prismabril?
Een prismabril is bedoeld om de samenwerking tussen beide ogen gemakkelijker te maken. Het kan zijn dat bij iemand de ogen normaal samenwerken, maar dat de oogspieren voortdurend ingespannen moeten worden om dat voor elkaar te krijgen. Dit kan komen omdat de ogen te veel naar binnen of naar buiten neigen ten opzichte van elkaar. Voor een prismabril rekent Specsavers geen extra kosten.

Contactlenzen

Wat kosten contactlenzen bij Specsavers?
Bij Specsavers zijn wij volledig open over onze prijzen voor contactlenzen. Hier vindt u onze prijzen.

Kan ik ook een abonnement voor contactlenzen afsluiten?
Ja, u kunt een contactlensabonnement afsluiten. U ontvangt dan ieder half jaar uw lenzen op uw huisadres. Bij een contactlensabonnement ontvangt u tevens een gratis complete bril ter waarde van €59. U kunt hier meer lezen over het abonnement.

Worden de contactlenzen thuisbezorgd?
Als u een abonnement afsluit worden de producten gratis thuisbezorgd. U kunt hier meer lezen over het abonnement.

Hoe kan ik mijn contactlenzencontract beëindigen?
Elke Specsavers-winkel beheert zijn eigen administratie. Wij verzoeken u daarom vriendelijk om dit schriftelijk kenbaar te maken aan de winkel waar u klant bent. U kunt de gegevens van uw winkel vinden met onze winkelzoeker.

Waarom is Specsavers zo voordelig?
Specsavers streeft ernaar om betaalbare en professionele oogzorg te leveren voor iedereen. Doordat Specsavers een groot internationaal bedrijf is, kunnen wij profiteren van schaalvoordelen waardoor wij de inkoopprijzen van onze producten laag kunnen houden. Dit voordeel rekenen wij door aan onze klanten.

Wat kan ik doen als de automatische betaling van mijn contactlenzen niet klopt?
Neem hiervoor altijd contact op met uw Specsavers-winkel. Zij kunnen alles voor u uitzoeken en eventueel corrigeren. U kunt de gegevens van uw winkel vinden met onze winkelzoeker.

Wat is de beste contactlens voor mij?
Er zijn zeer veel typen contactlenzen beschikbaar. Om tot de juiste keuze te komen welke contactlens het beste bij uw oog past, kunt u het beste een afspraak maken met uw contactlensspecialist bij Specsavers. U kunt de gegevens van uw winkel vinden met onze winkelzoeker.

Hoortoestellen

Wat kost een hoortoestel bij Specsavers?
Bij Specsavers zijn wij volledig open over onze prijzen voor hoortoestellen. Hier vindt u onze prijzen.

Wat kost een hoortest bij Specsavers?
Onze hoortest is altijd gratis en geheel vrijblijvend.

Hoe lang duurt een hoortest bij Specsavers?
Onze uitgebreide hoortest neemt ongeveer 20 minuten in beslag.

Wat zijn de verschillen in kosten als ik een hoortoestel in het oor of achter het oor wil dragen?
Bij Specsavers worden geen extra kosten berekend voor een draagstijl. Dat maakt de keuze wel zo makkelijk.

Wat gebeurt er tijdens een hoortest?
Onze gediplomeerde audiciens testen uw gehoor op de vooral voor spraak belangrijke toonhoogten. Via een hoofdtelefoon laten zij u tonen horen in verschillende hoogten en sterkten. Wanneer u iets hoort geeft u een reactie. De resultaten worden vervolgens weergegeven in een zogenaamd toonaudiogram. Aan de hand hiervan kan onze audicien u een professioneel advies geven.

Zijn er nog speciale aanbiedingen?
U kunt een overzicht van onze hoorzorg aanbiedingen op deze pagina vinden.

Waarom is Specsavers zo voordelig?
Specsavers streeft ernaar om betaalbare en professionele hoorzorg te leveren voor iedereen. Doordat Specsavers een groot internationaal bedrijf is, kunnen wij profiteren van schaalvoordelen waardoor wij de inkoopprijzen van onze producten laag kunnen houden. Dit voordeel rekenen wij door aan onze klanten.

Is de kwaliteit van de hoortoestellen van Specsavers wel goed?
De hoortoestellen van Specsavers worden door de wereldmarktleiders in hoortechnologie geproduceerd onder het huismerk advance. Door het grote aanbod vindt u altijd het hoortoestel dat het beste bij u past.

Wanneer moet ik mijn hoortoestel afrekenen?
Bij Specsavers krijgt u uw hoortoestellen altijd 1 maand gratis op proef. In die periode heeft u regelmatig contact met uw Specsavers-audicien om uw hoorzorg optimaal op uw behoefte af te stemmen. Bent u na twee maanden helemaal tevreden over uw hoortoestellen, dan bevestigt u dit door het tekenen van onze ‘tevredenheids verklaring’. Daarna volgt het moment van betaling.

Waarom adviseert Specsavers om twee hoortoestellen te dragen?
Oren werken samen om onder meer de bij- van de hoofdgeluiden te onderscheiden en om te bepalen waar het geluid vandaan komt. Het is daarom noodzakelijk dat beide oren met elkaar in balans zijn. Dat kan alleen door beide oren goed op elkaar af te stemmen. Daarom adviseren wij het dragen van twee hoortoestellen in plaats van een enkelzijdige correctie.

Zijn de audiciens van Specsavers gediplomeerd?
Uw gehoor is belangrijk. Daarom is het zaak de zorg ervoor toe te vertrouwen aan iemand met kennis van zaken. Alle audiciens bij Specsavers zijn gediplomeerd. Zij hebben een gedegen opleiding gevolgd aan een onafhankelijk, door de overheid erkend, opleidingsinstituut. Daarnaast zijn alle audiciens StAr geregistreerd en is Specsavers als bedrijf StAr gecertificeerd. StAr, ofwel de Stichting Audicienregister, bewaakt de kwaliteit van de vakopleiding tot audicien en zorgt voor bij- en nascholing.

Garanties

Welke garantie krijg ik als ik een bril koop?
Specsavers wil graag dat u volkomen tevreden bent over onze service en producten. Als uw bril binnen de garantieperiode kwaliteitsgebreken vertoond zullen we deze, gedurende één jaar na het afhalen van uw bril, gratis vervangen of repareren. Dit geldt voor alle Specsavers Opticiens. We raden u aan om het garantiebewijs en de specificaties van uw bril goed te bewaren. Deze garantie doet op geen enkele wijze afbreuk aan uw normale wettelijke rechten.

Heeft Specsavers ook een prijsgarantie?
Specsavers staat voor vaste prijzen. De prijzen op onze website en in onze advertenties zijn de daadwerkelijke prijzen. Dat garanderen we. Mocht u voor het product zoals door u gekozen, in een van onze winkels een hogere prijs dienen te betalen, neem dan contact met ons op. Wij betalen u het verschil terug.

Wat is precies de wengarantie voor varifocale brillen?
Bij Specsavers zijn we ervan overtuigd dat u tevreden zult zijn met uw nieuwe varifocale glazen. Daarom kunt u ze bij ons 30 dagen uitproberen. Indien u na 30 dagen niet kunt wennen aan de varifocale glazen, ruilen wij deze glazen in voor andere glazen waar u wel tevreden mee bent. Bijvoorbeeld een aparte leesbril en een bril voor veraf (deze vervangende producten hebben samen maximaal dezelfde waarde als het totaal van de initiële aanschaf. Er wordt geen geld geretourneerd).

Welke garantie krijg ik als ik een hoortoestel koop?
Als u uw hoortoestel aanschaft bij Specavers krijgt u altijd vijf jaar garantie. De eerste twee jaar heeft u fabrieksgarantie en de drie jaren erna heeft u een garantie vanuit uw zorgverzekeraar.

Zorgverzekeraars

Werkt Specsavers samen met zorgverzekeraars?
Specsavers is voorkeurspartner van alle zorgverzekeraars. Dat zijn we natuurlijk niet zomaar. Wij garanderen professionaliteit, kwaliteit én service. Zo worden uw ogen altijd onderzocht door een gediplomeerde opticien, uw oren altijd getest door een gediplomeerde audicien en kunt u altijd rekenen op onze prijs- en kwaliteitsgarantie.

Declareert Specsavers rechtstreeks bij mijn zorgverzekeraar?
Ja, in veel gevallen regelen wij uw zorgvergoeding rechtstreeks met uw zorgverzekeraar, zodat u zich daar geen zorgen om hoeft te maken.

Wanneer heb ik recht op 2 gratis brillen?
Heeft u een aanvullende zorgverzekering met een dekking voor brillen, en uw vergoeding nog niet gebruikt? Dan krijgt u altijd twee complete enkelvoudige brillen, of één complete varifocale bril. Zonder iets aan de kassa te hoeven betalen. Is uw vergoeding €130 of meer? Dan krijgt u zelfs twee complete merkbrillen, óf twee complete varifocale brillen!

Welke brillen u krijgt is afhankelijk van uw verzekering. Klik hier om uw persoonlijke aanbieding te bekijken.

Krijg ik korting met mijn zorgpas wanneer ik niet aanvullend verzekerd voor brillen ben?
Ja, ook wanneer u geen aanvullende verzekering met dekking voor brillen heeft krijgt u bij Specsavers 20% korting op een complete bril.

Wanneer kan ik een gratis hoortoestel krijgen?
Bij Specsavers kunt u altijd een gratis hoortoestel krijgen. Voor hoortoestellen geldt een maximale vergoeding van 75% binnen uw basisverzekering. Omdat wij voorkeurspartner zijn van alle zorgverzekeraars, kunnen wij u garanderen dat u altijd de maximale vergoeding ontvangt. De overige 25% is uw eigen bijdrage. Bij Specsavers betalen wij deze eigen bijdrage van 25% voor u, waardoor het hoortoestel voor u als het ware gratis is.

Onder welke voorwaarden kom ik in aanmerking voor een vergoeding van mijn zorgverzekeraar voor een hoortoestel?
U komt in aanmerking voor een vergoeding voor hoortoestellen uit de basisverzekering indien u meer dan 35 dB gehoorverlies heeft, gemeten op het beste oor. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de laatste maal dat u een hoortoestel heeft gekocht.

Waarom moet ik een automatisch incasso ondertekenen als ik gebruik maak van mijn zorgvoordeel?
Specsavers heeft met de meeste zorgverzekeraars afgesproken dat u de vergoeding van uw zorgverzekeraar niet hoeft voor te schieten. Dat regelt Specsavers namelijk direct met uw zorgverzekeraar. Voor de gevallen dat een consument al zijn zorgvergoeding (gedeeltelijk) heeft opgebruikt en Specsavers het voorgeschoten bedrag dient terug te vragen, dient iedereen een automatisch incasso te ondertekenen. De klant wordt altijd vooraf ingelicht als dit het geval is.

Overige vragen en klachten

Als uw vragen hierboven niet beantwoord worden dan kunt u ons als volgt bereiken:

Als u een klacht heeft verzoeken we in eerste instantie om deze met uw Specsavers-winkel te bespreken. Als u er om de een of andere reden niet uitkomt met uw winkel kunt u uw klacht mailen naar: [email protected]. U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie van ons.